B,時間的経過をすれば、全体の奪還となる



b. 時間的な経過            

対自が即自を要求するゆえんのものは まさに<対自のうちにおいて、無化された即自>という全体分解的な全体である。(サルトル)

*―デカルトの戦術―「事象の全体」全体の奪回である

量子的な時間~私たちの時間も、刻々と終わりに向かって急いでいる。それぞれの時が先をゆく時によって変わり みんなが押し合いながら 次々に進んでゆく

ウイリアム シエクスピア「ソネット60番」我々が「いま」と呼んでいる現在の時間は 固定されておらず 未来の方向に動いていることである。

この運動は 時間の流れと呼ばれている。我々に残されたのは 激しく切り詰められた時間概念である。我々は時間が流れる あるいは 過ぎてゆくのを体験しない。

我々が 体験しているのは 我々の現在の知覚と現在の記憶の中にある過去の知覚との違いである。それらの違いを宇宙が時間とともに変化している証拠だ。

と正しく解釈する。そこには 動いたり止まったり、あるいは 流れたり出来るものは 何もなく、また時間の「速さ」と意味をもつと呼べるようなものも何もない。

時間の中に存在するものは 全て 時間戦に沿って配列された不変のスナップショットの形をとると見なされる。

 時間が 「流れている」という間違った直観も含めて、すべての観測者の意識的体験が それに含まれる。

「動いている現在」を想像することは できる。だが、想像したからと言って それが起こるわけではない。何ものも 線に沿って動くことは 出来ない。

時間は 流れることが出来ないのだ。時間の流れという観念は 実は 第2の種類の時間、つまり、間の系列の時間の外部にある時間を前提にしている。

もし、「いま」が 実際にある瞬間から 別の瞬間に動くとすれば それは この外的な時間に対して動いているのだ

。時間の流れは それぞれの段階で、無限に 外的時間の流れに帰着させない限り意味をなさない。

時間の枠組みの正確な描像は 動く、或いは 変化する描像では あり得ず。静的でなければならない。

描像が 静的であるにもかかわらず、我々は それを、静的には 理解できない。瞬間の系列は ページの上に 同時に示されており、

それと、我々の体験を関係付けるのは 我々の注意の焦点を系列に沿って動かさなければならない。

たとえば、ある1つのスナップショットを眺め、それを「いま」を表す物を認め、一瞬あとには その石のスナップショットを眺めて それが、新しい「今」を表していると考える。

理論自身に 本質的で、根強い曖昧さが存在するのだ。特定の時間は 現在には あり得ないし、現在であることを辞めることも出来ない。それは 変化だからだ。

したがって、現在は 客観的には 単一の瞬間ではありえない。両立この二つの概念―動いている現在と不変の瞬間の系列―に我々がしがみつく理由は 我々が

、両者を必要としていること、あるいは 必要だと我々が考えていることにある。

あることがいつ起きたかを語る時、そこには 時間の流れが含まれていない。それは どこで起きたかを語る時、その中に「距離の流れ」が含まれていないのと同じだ。

 しかし、あることがなぜ起きたかを語るや否や、時間の流れが呼び出される。

物理学の理論は 常識と違って整合的であり、時間の流れと言う観念を振り捨てることで、整合性を最初に達成した。

勿論、物理学者も、誰もがしているように、時間の流れについて語る。

量子的な時間概念の要点を ここで まとめておこう。

時間は 瞬間の系列ではないし、流れてもいない。だが、時間の性質に対する我々の直観は 大まかに見れば 真なのだ。ある出来事は 確かに、互いに原因であり、

結果である。すべての瞬間は 物理的に実在である。それ以外の何ものも実在的ではないのだ。

時間が 何らかの形で 空間に追加された4番目の次元であるという考えがあるという考えがある以上、ある場所から 別の場所に移動できるのと同じように、

ある時間から、別の時間に移動することも可能ではなかろうか、という考えが浮かぶのは 当然である。(世界の究極理論)

 

芸術作品は 自己の時間を超えた「現在」を獲得するのである。この現在に入ってゆく事によって、人間は 強められるのだ。 

今度は 第3の時間的つながりが表われる未来に対するつながりである。

時間的生命の内部に歩み入る無時間性が問題なのだ。現在も未来も厳密な意味での実在性を持たず、実在的であるのは 1人過去のみ(芸術の真実)

「無の失言を条件としているのは 人間の自由である。無化の条件として考えられるのは 日による人生、全体の奪還である。何ものも隠されていない(サルトル)

「己を開くものとしての世界は 己を閉ざす者を何1つとして 許さないのである。」(岩波文庫) ・


.b. Time passage The reason why the opposite self demands the immediate self is that he is exactly the total disintegrating whole, ``the immediate self that has been annihilated within the opposite self.'' (Sartre) * -Descartes' tactic--to recapture the entire "total of events" Quantum time - our time too, is rushing toward its end every moment. Each person's time changes depending on the time ahead, and he advances one after another as everyone pushes against each other.

William Shakespeare ``Sonnet No. 60'' The present time, which we call ``now,'' is not fixed, but is moving in the direction of the future. This movement is called the flow of time. What we are left with is a severely truncated concept of time. We do not experience time flowing or passing. What we experience is the difference between our current perception and the past perception in our current memory. These differences are evidence that the universe is changing over time. be interpreted correctly. There is nothing that can move, stop, or flow, and there is nothing that can be called the ``speed'' of time. Everything that exists in time is considered to be in the form of immutable snapshots arranged along the time war. It includes all observers' conscious experiences, including the false intuition that time is "flowing." It is possible to imagine the ``present moment in motion.'' But just because he imagines it doesn't mean it will happen. Nothing can move along a line. Time cannot flow. The idea of the flow of time actually presupposes a second kind of time, that is, a time outside of the intervening series of times. If ``now'' actually moves from one moment to another, then he is moving relative to this external time. The flow of time makes no sense unless he reduces each stage to an infinite external flow of time. An accurate picture of the time frame cannot be a moving or changing picture. Must be static. Although the picture is static, we cannot understand it statically. A sequence of moments is shown simultaneously on his page, and to relate our experience to it we must move the focus of our attention along the sequence. For example, he looks at a snapshot and recognizes it as representing the 'now', and a moment later he looks at the snapshot of the stone and thinks it represents a new 'now'. . There is an essential and persistent ambiguity in the theory itself. He cannot be present at a particular time, and he cannot cease to be present. That's because it's a change.

Therefore, the present cannot objectively be a single moment. Compatibility The reason we cling to these two concepts - the moving present and the unchanging sequence of moments - is that we need, or think we need, both. When we talk about when something happened, we do not include the flow of time. It's the same as when he talks about where something happened, he doesn't include the ``flow of distance.'' However, as soon as we talk about why something happened, the flow of time is summoned. The theory of physics is consistent, contrary to common sense, and was the first to achieve consistency by discarding the idea of the flow of time. Of course, physicists talk about the flow of time, just as everyone does. Let's summarize the main points of the quantum time concept here. Time is not a series of moments, nor does it flow. But our intuitions about the nature of time are broadly true. Certain events are certainly causes and effects of each other. Every moment is physically real. Nothing else is real. Given the idea that time is somehow a fourth dimension added to space, you can travel from one time to another just as you can travel from one place to another. It is natural to think that it might be possible to do so. (Ultimate theory of the world) A work of art acquires a ``present'' that transcends its own time. By entering into this present, humans are strengthened. This time, a third temporal connection appears, a connection to the future. The problem is the timelessness that enters into temporal life. Neither the present nor the future has reality in the strict sense; only his past is real (the truth of art) `` What is conditional on the lapse of nothingness is human freedom.What can be considered as a condition for nothingness is life by day, the recapture of the whole.Nothing is hidden (Sartre)
``The world, which is meant to open itself, will not tolerate anyone who closes itself off.'' (Iwanami Bunko)




①「現象学の見方」





3.哲学者の理論と芸術表現






Top page
iindex.html