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① 解釈学と構造分析と形態
~解釈学レベルこそ、芸術の生命
Hermeneutics, Structural Analysis and Morphology
-Hermeneutics Level is the Life of Art







① 解釈学と構造分析と形態
~解釈学レベルこそ、芸術の生命 p29
① Hermeneutics, structural analysis and morphology-hermeneutics level is the life of art




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① 解釈学と構造分析と形態
*私が自分の絵の中にいること、作者の意図をめぐる問題は存在しない。

*作品の評価ではなく、解釈である。

1枚の絵を見ても どんな技巧、技法が凝らされているかを正当に理解しないと 美的享受を行なっても 

好悪の個人的趣味の枠を打ち破って評価に進む事が出来ない。

解釈を1種の技術と見なしていた人に 19世紀の哲学者シュライ.エルマッハーがいる

表現には 想像的な過程がつき物と見なされ、それを追形成する1種の哲学的、心理学的作業を解釈学と呼び したがって、

芸術作品に我々が出会う体験は すべて解釈作業、すなわち、解釈学的経験と考えられても不思議はない。

「芸術作品の解釈」を具体的に 個別的に実行する際に、「解釈と言う技術」が必要だと言う事である。

芸術活動とは 作品のもたらす効果を予め計算に入れて 素材の処理や形成に当たる事が 何ほどか必要である。

解釈学的レベルこそ、芸術の生命である。「目標が何であるかを知る必要がある。」

実際に具体的な説明を加えているのは 作品の評価ではなく、解釈である

作者の「意図」は 単なる主観的な思い込みであってはならない、作者の意図をめぐる問題は 存在しない、

表現に先在した意図というものも表現の中に、はじめて見出された意図である。

このように、表現と一体となった意図は まさに 芸術の本領である。

大指揮者、W.フルトヴェングラーは 再現芸術家にとって、先ず,第一に、相手として取り組まねばならないのは 個々の細部です。

「画家が立っている場所も一緒に描きこまれているのである。それによって、絵画空間の隔たりが明瞭になっている。

空間表現の形成に対する関心が、

ここでは 重要な役割を演じている」(芸空76)、

「絵が成功したかどうかは、私が自分の絵の中にいるかどうかにかかっている。絵は それ自身の生命をもっている」

「量化は 科学的心理学の前提といえるが、美的量化は 成功しているとは 言いがたい。

芸術形象の理解とは 構造分析にほかならない」

ハウス、ゼーデルマイヤ、構造の中心の追求を「特徴的現象」の探求に限定する、と言うものであった。

芸術形象の理解とは 構造分析に、ほかならない。

ブリューゲルの「盲人達の、顛落」によると、次ぎの4段階の進行が区別されている。

(一)  相貌的理解(状況、様子、ありさま)

まず、絵画に対した時、みられたものの細部は 明確に知覚出来なくとも、その全体としての印象をうる、

この絵の場合、それは「不気なもの」であって、これが作品の統一を根拠づける直観的性格である。

(二) 形式的理解

これは 形象の可視的秩序の理解である、描かれた個々の人物や事物や風景の要素が、

それら相互の空間的配置の関係から逐一叙述された、この絵の立体的、

平面的な形式、秩序及び色彩の秩序が明かにされる。

(三) 認識的理解

これは 形象の意味理解であって、描かれた対象世界の直接的、寓意的、終末論的、比喩的の4層の意味が明らかにされる

(四) 総合的理解

作品の可視的形態、ならびに、秩序と、そこに属する意味層とが、両者の調和と相互浸透において把握される。

一般に、構図は 画面の左下部に始まり、中央でテーマが展開、右上部で終結するから、分析も この順序に従うべきである。

既成の構造を否定しつつ保存し、それに還元できない高次の構造を創設すると言う。行動の三形態を貫く論理である。

基付けの弁証法構造の哲学が問題となる。

形態の概念が迫る存在了解の変更を仕上げる事、これが<構造の哲学>である。

生理、心理学的法則が総合的性格をもっていること、及び一定の条件の下では、

単なる解剖学的、組織学的観察による構造の研究、生化学による材質の研究だけでなく、

生理学によって、神経組織の働き方に関する知識は 今後益々増加するであろう。

構造全体の全体性の分節は 更にいっそう豊かになり、

それと共に、この全体性の統一に対する実論的問いも更にいっそう緊急のものに成ったのである。

「文化と世界に我々の現代性を規定する実践上、ならびに 理論上の関係の総体にかかわる」構造主義であるだろう。

この迷路たるや、そこで、

私が冒険し、私の主題をはぐらかし、私の主題に地下道を開いてみせ、私の主題を、それ自身から遠くに沈め、

私の主題の道筋を短縮し、

変形させる振りだし部分を見つけてやり、私が姿を消すものの、ついには、もはや、決して、出会う必要のない人々の前に姿をあらわす、そう言った場所なのである。

多分私同様に、もはや顔を持たぬために書いているものは 一人や二人ではないのだ、私が何者であるかと問わないで欲しい、

私に同じ状態にとどまれと要求はしないで欲しい、同じ状態にとどまる事は 戸籍の道徳であり、

この道徳が 我々の身分証明を 支配している。

我々が書いている時には そんな道徳から自由にさせて欲しいのだ。

オイリュトミーの基本要素は 魂の生活を多様化し、充実させ、その結果、魂の営みが対人関係や対社会関係の中で、

運動形式をもって表現できるようになります。

しかし、それは また、肉体を空間と時間の特質で充たす為の修行を肉体に課すものでなければなりません。

 最後に表象や概念が生命を持った動く形態となって空間の中で目に見えるように成る程にまで、

現実の力を持てるように 人間の内なる霊的なものが活性化されねばなりません。

幾何学的形態の始めは 人体形態において知覚され、

達成され、それから再び空間の中へ移行します。形態は 表象力を活性にします。

ギリシャ以来のリズムは 上昇し下降する、その上昇の中に目標が把握されねばなりません。

鋭角三角形は 円の中心点への方向に向けて、短格長格(アナベスト)の「力の踊り」となり、

長い底辺を持つ鈍角3角形は 同じアナペストのリズムでも「平和の踊り」となります。

形態は 狂おしいまでに我々を誘惑する形態は まことに世の魔法である。

形態は 形態に対してエネルギーなしの因果作用を及ぼす働きを持っている。R,シエルドレイク

大気の渦巻きは 時間の経過と共にエネルギーが失われ、活動が減衰して行くが、

台風の場合には 周囲の積覧乱雲を巻きこみながら成長して行く、

そこには 生命体においてと同じように、エントロピーの減少が見られるわけである。

無の場所<空白>とマンダラ的宇宙の<充満>も決して 別々のものではなく、

表裏を成している事が伺えるようになったのである。反時計回りの渦巻きは 一層速度を増す。

一般に生命体は リズムをもって脈動(振動)しながら、たえず動的平衡を超えて自己の形態形成を行なって行く、

そこに生命体ならではの生き生きした姿形があり、

美しさがある。また、その反面として、生命力の衰退が、一般には 無残な姿形をさらさせる事に成る





English



① Hermeneutics, structural analysis and morphology-hermeneutics level is the life of art


* There is no problem with being in the picture or the intention of the author. * It is an interpretation, not an evaluation of the work. Even if you enjoy aesthetics or look at a single photo, if you do not correctly understand what kind of technique or technique is elaborately made, you can proceed to evaluation beyond the boundaries of your taste. I can not do it. The 19th-century philosopher Schlei to those who regarded interpretation as a technique. There is Elmacher He considers the imaginary process to be an integral part of expression and calls it a kind of philosophical and psychological work that transforms it into hermeneutics. It is no wonder that the experience we encounter in a work of art is considered to be all hermeneutic and hermeneutic experiences. In order to carry out "interpretation of works of art" concretely and individually, it means that "a method of interpretation" is necessary. In artistic activities, it is necessary to process and mold the material in consideration of the effect of the work in advance. The hermeneutic level is the life of art. “We need to know what our goals are.” It is the interpretation, not the evaluation of the work, that actually adds a concrete explanation. The author's "intention" is not just a subjective belief, there is no problem with the author's intention. The intent that precedes the expression is also the intent that was first discovered in the expression. Thus, the intent to be one with expression is exactly his art. Reproduction artist, great conductor, W. For Furtwängler, first and foremost, the individual details must be treated as a partner. "The place where the painter stands is also depicted. It clarifies the gap between the painting spaces. Interest in the formation of spatial expression plays an important role here." "The success of a painting depends on whether I am in the painting. The painting has his own life." "Quantification is a prerequisite for scientific psychology, but it is hard to say that aesthetic quantification was successful. Understanding an artistic person is nothing but structural analysis. "" It was to limit the pursuit of House Dieselmeier, and the center of structure, to the quest for "characteristic phenomena." Understanding an artistic person is nothing but structural analysis. According to Bruegel's "The Fall of the Blind," four stages of progress are distinguished: (1) Understanding of the face (situation, appearance, condition) First of all, when you look at the picture, it's impressive as a whole, even if you don't know the details clearly. In the case of this painting, it is "eerie", which is an intuitive character that supports the sense of unity of the work. (2) Formal understanding This is an understanding of the visible order of the three-dimensional figures in this painting, where the individual figures, objects, and landscape elements depicted are described one by one due to their mutual spatial arrangement. The shape, order, and color order of the planes are displayed. (3) Cognitive understanding This is an understanding of the meaning of the figure, revealing the meaning of the four layers of the drawn target world: direct, allegorical, apocalyptic, and figurative. (4) Comprehensive understanding The visible form of the work, the layers of order and meaning that belong to it, are grasped by the two harmony and interpenetration. In general, the composition starts at the bottom left of the screen, the theme unfolds in the center, and ends at the top right, so his analysis must follow this order as well. It is said that the existing structure is denied and preserved to create a higher-order structure that cannot be reduced. This is the logic that goes through three forms of action. The underlying philosophy of dialectical structure is important. Understanding that the concept of form is approaching and ending the change of existence is the <philosophy of structure>. Physiological and psychological laws have comprehensive characteristics, and under certain conditions, there are not only structural studies by anatomical and histological observations, but also physical studies by biochemistry. In physiology, more and more knowledge about how nervous tissue works will increase in the future. The whole part of the whole structure became richer, and at the same time, the practical questions about the whole unity became even more urgent. It would be structuralism and "involved in the whole of the practical and theoretical relationships that define our modernity in culture and the world." This maze, there, I have adventured, rocked the subject, opened an underpass to the subject, and sank the subject far from itself,Link


5 絵画の芸術表現に重要なこと

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